Handige informatie

Wat je ook moet weten

De Nijmeegse Vierdaagse is een pittig evenement dat ieder jaar weer voor veel blessures en kwaaltjes zorgt onder de deelnemers. Het is belangrijk dat je, als je deelneemt aan de Vierdaagse, dat je goed naar je lichaam luistert. De organisatie heeft een aantal zaken waar je in elk geval rekening mee moet houden op een rijtje gezet.

Zelf verantwoording nemen

Stichting DE 4DAAGSE meldt dat iedere deelnemer verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen deelname aan de Vierdaagse. Deelnemen aan de Vierdaagse is volledig op eigen risico en bij inschrijving accepteer je de reglementen en protocollen vastgesteld door de organisatie van het evenement. De Nijmeegse Vierdaagse is een wandelprestatietocht en je zult zelf moeten zorgen dat je fit genoeg bent om de tocht te kunnen lopen. Trainen, goed voorbereiden, goede schoenen en algehele lichamelijke conditie zijn van essentieel belang om de Nijmeegse Vierdaagse zonder al te veel problemen uit te kunnen lopen.

Tips

Voor je eigen veiligheid hebben we nog wat tips op een rijtje gezet:

  • Drink voldoende water en eet genoeg zodat je voldoende energie en vocht hebt om de tocht te lopen;
  • Luister naar je lichaam en neem waar nodig een pauze of pas je tempo aan;
  • Twijfel je over je fysieke gezondheid en/ of conditie? Raadpleeg dan een arts of een diĆ«tist(e) zodat je weet waar je rekening mee moet houden;
  • Doe voordat je begint aan de tocht iedere dag een goede warming up. Op die manier voorkom je dat je snel kramp krijgt of last krijgt van blessures;
  • Loop met een rugzak of een balletje in je handen zodat je houding goed blijft tijdens het lopen. Het balletje in je handen voorkomt dat je dikke vingers krijgt tijdens het lopen.

Het zijn een aantal zaken waar je van op de hoogte moet zijn als je mee wilt doen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Voor meer informatie over de reglementen en protocollen kun je altijd op de website van de organisatie kijken.