Start to run

Start to run:
Beginnen met lopen

Beginnen met lopen en terug fit geraken. Klinkt dit misschien voor jou?

De meeste personen praten er alleen maar over. Ze zouden moeten beginnen met lopen om zo terug fit te raken, eventueel overtollige kilo’s te verliezen. Maar hoeveel van deze mensen lopen effectief op regelmatige basis. Men denkt dat dit ongeveer 20 % van de mensen zijn, van de overige 80 % zijn er ongeveer 60% die ooit gedacht hebben om te beginnen met lopen, of begonnen zijn om daarna terug te stoppen.

Zoals u wellicht al door hebt zijn er een heleboel mensen die er aan denken om te beginnen met lopen.
De lijn tussen denken aan lopen en effectief beginnen met lopen is eigenlijk niet zo groot. Men dient gewoon te worden overtuigd en goed begeleid. Begeleiding door bijvoorbeeld een loopschema.
Hieronder kan je wat tips en hints vinden om uit die sofa te komen en te starten met lopen.

Lopen is een fantastische manier om te bewegen. Bovendien zal het je fit houden en hierdoor zal je je gezonder voelen, maar ook zijn. Het gezonder worden van je lichaam zal tevens ook zorgen voor het gezonder maken op geestelijk niveau. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Sommige mensen beschouwen lopen als een uitlaatklep, ze kunnen hun gedachten losmaken en zich focussen op een doel.

Hoe kan je nu starten met lopen?
Wanneer je lang niets hebt gedaan is het misschien geen slecht idee om even de dokter te raadplegen. Dit kan je best doen om zo geen ernstige letsels op te lopen.
Wanneer je van de dokter groen licht krijgt dan kan je starten met lopen.
Het eerste wat je dan moet doen is investeren in goede loopkledij en een paar goede loopschoenen. Je kan natuurlijk starten met een tweedehands exemplaar. Maar wanneer je echt serieus bent om te lopen kan je beter een gespecialiseerde zaak een bezoek brengen.
Daar kunnen ze je aan de hand van de vorm van je voet, je loopstijl enzovoort de juiste schoen vinden dat bij jouw profiel past.
Eerlijkheidshalve dienen we erbij te zeggen dat wij vooral het laatste aanraden. Oude schoenen kunnen namelijk zorgen voor blessures. De foute schoenen zorgen voor stress en druk op de gewrichten waardoor er makkelijk letsels kunnen ontstaan.

Wanneer je groen licht hebt gekregen van je dokter en goed loop materiaal dan ben je bijna klaar om te starten met lopen.
Het volgende wat je moet doen is een doel stellen. Bijvoorbeeld 5 km kunnen lopen in 10 weken tijd. Of ik wil mij klaar maken voor een marathon binnen een jaar tijd. Of gewoon weg die overtollige kilo’s wegwerken. Om je te helpen kan je een schema downloaden als een soort van houvast.
Dit schema zal je verplichten om op regelmatige basis te gaan lopen en ook te blijven lopen.

Als je vindt dat je rap opgeeft is het misschien interessant om in groep te lopen of met een goede vriend. Hierdoor geraak je gemotiveerder dan wanneer je alleen zou lopen.
Wel dient gezegd te worden dat lopen in groep moet gebeuren met mensen van hetzelfde niveau. Loop je met mensen die al een beter conditie hebben , zal je motivatie alleen maar dalen. Loop je met iemand van een lager niveau dan kan het zijn dat hij/zij zich moet forceren of jij je moet inhouden.

Nog een tip om meer gemotiveerd te raken. Loop met een muziek op je iPod of een MP3 speler. Muziek kan je helpen om door dat moeilijke stukje te raken dat iedereen wel eens tegenkomt tijdens een sessie.
Een podcast waar een schema word uitgelegd aan de hand van muziek en enkele motiverende woorden kan ook een leuk gegeven zijn.
Je zet zo’n podcast gewoon op je MP3 speler en luistert wat de persoon op de podcast tegen jouw vertelt.

Tenslotte een heel belangrijke tip: Warm steeds op vooraleer je aan een sessie begint. Een vijftal minuutjes wandelen of lichtjes joggen is meestal meer dan genoeg. Gevolgd met wat stretchoefeningen  zorgen ervoor dat blessures tot een minimum beperkt worden.
Stretch tevens ook steeds na het lopen.
Veel succes met lopen!