Tour de France uitrijden met een e-bike

LanceLance Armstrong, als voormalig professioneel wielrenner en voorbeeldfunctie, kunnen we wel vergeten. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om zonder doping de Tour de France uit te rijden. Dit allemaal dankzij de opkomst van de elektrische fiets, ofwel: e-bike. Het enige dat je kan tegen houden is enige zadelpijn of een lege accu door de lange ritten. Het berijden van de beruchte en legendarische bergachtige route: du Soleil in Frankrijk, moet dan ook voor niemand een probleem zijn. Onlangs bekend gemaakte statistieken laten zien dat de Nederlandse bevolking nog nooit zoveel gefietst heeft als nu. Een verklaring voor deze trend zijn de e-bikes. Lange afstanden fietsen is hierdoor geen enkel probleem. Zelfs ouderen (of andere met een fysieke beperking) kunnen nu eenvoudig op de fiets stappen.

Wetgeving en regels voor elektrische fietsen

Sinds de opkomst van de elektronische fietsen waren de elektromotoren vooral bedoeld als trap-ondersteunend: je moet dus eerst trappen en daarna ondersteund de accu om op een hogere snelheid te komen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om trap-ondersteuning tot 25 kilometer per uur. Deze fietsen worden tot op dit moment, door de wegenverkeerswet, gezien als fiets. Doordat de ontwikkeling razendsnel gaat en de e-bikes een relatief nieuw verschijnsel is loopt de wet enigszins achter. Nu zijn er fietsen die zelfs bij snelheden van meer dan 25 km/pu ondersteuning bieden. Deze fietsen worden ook wel: high speed e-bikes genoemd. In de Europese wet en regelgeving is opgenomen dat high speed e-bikes met ingang van januari 2017 een snor- (blauw) of bromfiets (oranje) kenteken moeten hebben. Wettelijk worden deze snelle elektronische fietsen dus gezien als snor- of bromfiets.

Welke type keuring de e-bike heeft is afhankelijk van het type keuring van de RDW (Rijksdienst Wegenverkeer). Je kan hiervoor advies vragen bij een elektrische fietsen specialist, zij kunnen hier meer over vertellen. Dus als je een fiets hebt of wilt kopen dat door de RDW gekenmerkt wordt als snor- of bromfiets, dan betekent dit ook dat je verplicht bent een kenteken te dragen op de fiets. Ook een WA verzekering is verplicht en dien je in het bezit te zijn van een (AM) bromfietsrijbewijs. Een helm ben je alleen verplicht als het gaat om een e-bike in de categorie: bromfiets. Dit zijn vooral fietsen die zonder te trappen vooruit komen met een snelheid van circa 45 km/pu. Een bromfietsrijbewijs is hierbij dus een vereiste. Dus als je op vakantie gaat met een e-bike dan gelden de zelfde regels. Buiten de EU kunnen de regels anders zijn.