Voorbereiden op de 4daagse doe je zo!

De 4daagse is een wandeltocht die zeker niet onderschat mag worden! Ondanks dat er veel recreatielopers meedoen, is het veel verstandiger om vooraf te trainen. Je lichaam is het namelijk helemaal niet gewend om zo lang te lopen wat kan zorgen voor blessures. Op deze manier kan je het beste voorbereiden op de dit jaar 100ste editie van deze toch!

Oefenen oefenen oefenen

Stippel voor jezelf routes in de buurt uit om te lopen. Begin met een paar kilometer en breidt dit uit tot steeds grotere afstanden. Door meerdere dagen achter elkaar te lopen, oefen je dit ook. Het kan namelijk zijn dat je na de eerste dag al pijn in je voeten hebt. Dan weet je alvast hoe het is als je hier de tweede dag gewoon weer kilometers op moet gaan maken. Is het vreselijk rotweer en heb je ├ęcht geen zin om naar buiten te gaan? Dan kan je voor de afwisseling ook prima oefenen op een loopband. Dit fitnessapparaat kan je vinden in de sportschool, maar ook kan je er gewoon eentje online bestellen! Zo heb je hem altijd in huis en kan je hem gebruiken wanneer je wilt.

Eten en drinken

Vooral drinken is belangrijk. Je zult veel vocht verliezen en het is belangrijk om dit bij te houden. Drink daarom genoeg. Ook voordat je seintjes van je lichaam krijgt. Als je een dorstgevoel hebt, ben je eigenlijk al te laat met drinken. Ook voeding is belangrijk. Je lichaam verbrandt meer en heeft dus meer energie nodig.

Een juiste houding

Als je moe wordt ben je waarschijnlijk geneigd om met een bolle rug naar voren te gaan lopen. Door een rugzak of heuptasje te dragen zul je langer een goede houding aanhouden. Ook kun je dikke vingers voorkomen door te lopen met een balletje of stokje in je hand en hier een beetje in te knijpen. Zo blijft je bloedt goed rondgaan.

Loop met een partner

Als je alleen loopt heb je veel meer de tijd om na te denken over kleine pijntjes in je lichaam. Als je met een vriend of vriendin loopt, blijf je lekker in gesprek en heb je ook niet door hoe ver je eigenlijk al gelopen bent. Het is een leuke manier om samen een activiteit te ondernemen.

Luister naar je lichaam

De beste tip die er te geven is, is het lichaam zelf. Luister naar pijntjes en klachten en loop niet te lang door als je niet meer kan. Als je de finish niet haalt is dit helemaal geen ramp. Er is altijd volgend jaar nog voor een nieuwe kans!